Behandling

Behandling. 
- Självklart så kommer vi i bästa mån att försöka att behandla din sjukdom Emelie, sa doktorn. Beroende på var tumören sitter så får mina patienter olika behandlingar. Genom våra undersökningar så kunde man se att din tumör ligger och trycker mot ditt syncentrum och där av dina symtom. Att du har sett suddigt och fått synfälltsbortfall. Det har inget att göra med att du behöver skaffa glasögon, det är din sjukdom som har orsakat det. Min tanke är att du ska få genomgå en operation för att försöka få bort tumören i hjärnan, och därmed lindra dina symtom. Men en operation kommer tyvärr inte att räcka. Ännu en gång kommer du behöva genomgå cytostatika behandlingar och även strålbehandlingar. 

De förberedelser som du kommer behöva ta innan operationen är att duscha dagen innan och samma dag, med ett bakteriedödande medel som heter descutan. De kommer även att ta prover och se till så att allt annat står rätt till. ex. blodsocker, kolla hur hjärtat mår och blodtryckskontroller. Från midnatt dagen innan så kommer du att behöva fasta, d.v.s inte äta eller dricka. På operationsavdelningen kommer du att få något som heter narkos. Det är ett läkemedel som kommer göra att du känner dig trött och där av sova under operationen. Man kommer även att raka bort en liten del av håret. Detta för att det är där man kommer att göra ingreppet. För att man ska kunna komma åt tumören behöver man göra en liten öppning i skallbenet. Hjärnan har olika skikt. Hårda hjärnhinnan ligger ytterst och är kraftigast. Spindelvävshinnan är den mellersta hjärnhinnan och följer hårda hjärnhinnan. Hinnan har fått sitt namn från att den är tunn som ett spindelnät. Mjuka hjärnhinnan ligger innerst och följer hjärnans yta. Hjärnans små blodkärl omsluts av hinnan. När jag har hittat tumören tas så mycket som möjligt bort, samtidigt som vävnaden omkring ska skonas så mycket som möjligt. För att inte den friska vävnaden ska komma till skada, sugs ofta tumörerna bort. När operationen är klar sätts skallbenet fast igen. Efter att operationen är färdig kommer du att få vara under uppsikt här på sjukhuset i några dagar, sa han. 

Efter operationen kommer vi även att genomgå en strålbehandling. Eftersom tumörerna ofta växer in i hjärnvävnaden runt omkring är det svårt att få bort alla tumörceller vid en operation. Det gör att tumören ofta kommer tillbaka. Då du ska genomgå din strålbehandling kommer det troligen att vara i fem dagar i ca sex veckor. Strålbehandlingen kommer att anpassas till dig Emelie på så vis att du kommer att få en ställning som gör att du kommer att få din strålbehandling på samma ställe vid varje tillfälle. Strålningen ges alltid från olika håll för att koncentrera strålningen i tumörområdet och minska strålningen till den friska delen av hjärnan. Strålningen ges i små doser och upprepas på samma sätt vid varje behandlingstillfälle. Strålningen gör inte ont på något vis. Det som kan hända efter behandlingen är att man kan få en svullnad på hjärnan, som kan göra att du får huvudvärk och illamående. Med hjälpa av kortison så kan svullnaden minska och symtomen lindras. En tid efter strålbehandlingen kan det bli att man tappar hår i det behandlande området. Eller att huden får lite rodnad. Mot slutet av behandlingen kan den friska hjärnan börja bli trött och man kan då få liknande symtom som man hade när man blev sjuk. Man kan också ha svårt att koncentrera sig och lätt bli irriterad och uttröttad. Även dessa biverkningar kan lindras med kortison. Dessa symtom kan sitta i under fyra till sex månader. 

Du kommer även att få genomgå en cytostatika behandling. Cytostatika är en grupp läkemedel som främst används mot olika cancersjukdomar. Medicinerna fungerar genom att döda cancercellerna. Cytostatika kan också få cancerceller att sluta växa. Tidigare har dessa läkemedel ofta kallats för cellgifter.
Cytostatikabehandling är ofta påfrestande för kroppen. När man har fått en cancersjukdom måste jag därför överväga om det är en lämplig behandling. Ibland är det bättre att behandla med strålbehandling, andra typer av läkemedel eller att inte behandla alls. Oftast får man cytostatika direkt i blodet genom dropp genom en CVK (central ven kateter). Det tar vanligen upp till några timmar. Man behöver oftast bara vara på sjukhuset under de timmar man får droppet.
Vanligtvis behandlas man några dagar i följd, sedan görs ett uppehåll på några veckor innan en ny behandlingsomgång påbörjas. Cytostatika angriper inte bara cancerceller utan också friska celler. Det gör att man ofta får biverkningar. Vilka biverkningar man får och hur svåra de blir beror på vilka sorters cytostatika som används, hur höga doser man får och hur många behandlingsomgångar man går igenom. Hur känslig man är för olika typer av biverkningar varierar även från person till person. Man kan till exempel må illa, tappa håret eller drabbas av infektioner. Man kan även få problem med munnen, magen och gå upp eller ner i vikt. Något som också kan påverkas är dina blodvärden, vilket kan göra att om du får ett lågt HB även kan uppleva yrsel. Ofta finns mediciner som kan hjälpa mot biverkningarna. För att få hjälp är det därför viktigt att berätta för personalen hur man mår av behandlingarna. När behandlingen är klar brukar biverkningarna gå över. Ett stort problem vid cytostatikabehandling är att cancercellerna kan utveckla resistens, det vill säga bli okänsliga för behandlingen. Detta beror på att cancercellerna kan skydda sig mot cytostatika på olika sätt. De kan till ex. skaffa sig en pumpmekanism som kan pumpa medel ur cellerna. Det gör att läkemedlen inte längre har någon effekt på tumören. Risken för resistens ökar ju längre tid behandlingen pågår. Därför är det viktigt att hela tiden utvärdera effekten av behandlingen till exempel genom röntgenundersökningar, kroppsundersökning eller genom att följa speciella blodprover. Vissa typer av cancerceller är resistenta redan från början. 

Efter att jag hade genomgått min operation så berättade läkaren att han inte kunde kunde få bort hela tumören och det var därför bra att jag även skulle genomgå strålbehandlingar och cytostatika behandlingar. Jag kommer att tillbringa större delen av min tid på sjukhuset fram över och kommer inte ha så mycket tid till att koncentrera min på skolan just nu. Efter operationen känns inte riktigt allt som det ska. Jag känner mig konstig. Det känns inte riktigt som, jag. 
Jag hade fortfarande inte riktigt förstått att jag var sjuk. Igen. Malingt melanom och hudcancer. Fan också. 
Med tanke på att hela tumören inte är borta så hoppas jag verkligen att cytostatika och strålbehandling kommer att göra nytta. 
Tur att det är sån fin personal som är så trevlig och vill mig allt väl. Min anhöriga finns mig nära och jag får den bästa vården och omsorgen jag kan få. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0